Sunday, June 16, 2013

0 Selamat Hari Bapa 2013!(Bapa Borek, Anak Rintik)



Sempena Hari Bapa nie...mari kita belajar peribahasa Melayu yang ada mengaitkan tentang bapa...bapa borek anak rintik...ape ke benda maksud borek dan maksuk rintik tu...Disebabkan aku pun taklah berapa cerdik sangat*humble kan penulis blog nie..orangnya baik tau...hehehe*...so aku tanyalah Mr Google dan jawapannnya aku dapat di blog ni...kalau propa sama2 lah kita kena propa ok...so korang dah tau ape maksud borek dan rintik tu kan!!!... Bermanfaat tak blog ni?? *Poyo*

http://kohong.blogspot.com/2011/10/bapa-borek-anak-rintik.html
Borek bermaksud bintik-bintik putih yang sering didapati pada ayam atau kuda. Begitu juga dengan rintik yang maksudnya titik-titik pada dasar yang lain warnanya. Jadi maknanya, kalau bapa kuda (contohnya) badannya berborek, berbintik-bintik, maka anaknya biasanya akan ada rintik atau titik-titik pada dasarnya. Itu pengamatan orang dulu-dulu. Aku rasa dari situ timbulnya peribahasa ni.

AYAH
Oleh Ratih Anjelia Ningrum

Disetiap tetes keringatmu
Di derai lelah nafas mu
Si penuhi kasih sayang yang luar biasa
Demi aku kau rela si sengat matahari
Hujan pun tak dapat membatasi mu 
untuk aku anakmu...
Si setiap doamu kau haturkan segenap harapan

Ayah...
kan ku jaga setiap nasehatmu
Di setiapnafas ku 
Di relung hati akan ku hangatkan nmamu
Akan ku kobarkan semua impianmu
Hanya untuk menikmati senyumu 
Di ufuk senjamu 
Ayah

P/S: Jaden lagi handsome dari bapak dia...Hahaha..Download je lah movie After Earth!!

0 comments:

 

Luddin - Life, Travel, Food, Music, etc. Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates