Friday, March 1, 2013

0 Hari Ketiga di Pulau Pinang - Bukit Bendera aka Penang Hill

Hari Ketiga memang hari kemuncak aku berada di Pulau Pinang…kira purpose kali ni ke Penang memang inilah tujuannya…last sekali ke Penang Hill masa tahun ’90 an…perghh lama tu…masa zaman muda remaja*nangesss*…masa zaman ni naik atas bukit tu guna gerabak yang slow macam siput….tapi kali ni memang super duper faster nak sampai atas…memang improve laa teramat kalau nak compare zaman 90'an dulu *errkkk...lamanya*

Pukul 8:30 pagi dah breakfast nasi lemak yang amat mahal dan amat tak sedap*RM4.80…lain kali tak nak makan laa nasi lemak pakcik..pakcik perasan nasi lemak pakcik sedap…pas tu caj mahal..sentap*...Dari Batu Feringghi menaiki bas 101 Rapid Penang ke Komtar – tambang RM2.70…dari Komtar korang kena ambik bas Rapid Penang yang lain bernombor U204 tuk ke Penang Hill nie…dann reganya RM2 je…bas U204 ni memang khas ke Penang Hill…driver akan bgtau korang kalau dah sampai Penang Hill…so x yah nak kalut2…so just relax and enjoy the view…on the way akan melalui Bandar Ayer Itam dimana famous Kek Lok Si Temple*katanya antara temple terbesar di Asia Tenggara…tapi tak termasuk dalam list yang aku nak pergi…so abaikan*
Beratur tuk tiket...orang tak ramai sgt...maybe sebab weekdays!
From bottom to top
Tren baru yang super duper fast compare ngan yang lama
Dalam pukul 11 pagi dah sampai depan penang Hill…ada construction kat main entrance so x dapatlah nak bergambo kat depan tu…straight masuk tuk beli tiket…rega tuk pemegang MyKad RM8*kalau tak RM30..tuk tourist laaa* gerabak tren yang baru ni memang improve laa dr yang lama….dalam ½ jam dah sampai kat atas tu….excited pun yeaa sebab revisit tempat yang nostalgia di zaman muda2 dulu…haha!...aku snap gambo memana yang patut sebab aku dah allocate 1 jam je kat atas ni…cuaca aku rasa takdelah sejuk sangat kat atas nie…memang terasa jugak panasnya…mungkin pemanasan suhu global kayaknya...ok abaikan itu masalah dunia...ok korang layan je gambo2 nie...aku rasa banyak gila aku tepek gambo Penang Hill nie..

Tu dia...infamous Bukit Bendera..
View from the top
Murugan Temple
View from the top
Penang Hill Mosque
Penulis blog nak enter frame..nasib baik gambo gelap...bulat semacam je kepala tuan blog..hehe!
Bukit Bendera
Old tren..not sure why it stays there.
Going down faster!
Bye bye Bukit Bendera aka Penang Hill..Will see you again!

Aku balik ke Komtar pun menaiki bas Rapid Penang yang sama bas no U204…reganya sama RM2...dalam pukul 1 petang dah sampai kat Komtar…memandangkan banyak masa terluang ya amatt…aku pusing masuk dalam Prangin Mall dan Komtar sampai lebam dan sampai muak…kemudian aku decide pegi lagi ke kedai jeruk madu Pak Ali…tak cukup jeruk yang dibeli sebelum nie tuk ole2…panas boleh tahan waktu ni…lagi2 menapak memang terasalah bahangnya…dalam pukul 3 petang aku dah decide nak balik ke Batu Feringghi…tapi on the way to terfikir plak pasal baju He By Mango…maka tak pasal2 stop kat Plaza Gurney…panas memang laaa tapi baju sale punya pasal terjebaklah membelinya…hehe!..rega tiket dari Komtar ke Plaza Gurney RM2 dan dari Plaza Gurney ke Batu Feringghi pun sama RM2...dalam pukul 5 petang aku gerak balik ke Batu Feringghi dan stay diam2 kat dalam hostel dan kemas ape2 yang patut  sebab esoknya dah nak balik JB

P/S: Highlight of the Penang Trip 2013...

Luddin - Life, Travel, Food, Music, etc. Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates