Wednesday, August 17, 2011

0 Migrain Lagi...

Salam Ramadan di Hari Yang Ke 17:

Minta maaf aku tak dapat update blog di hari yang ke 16....Kena Attack dengan Migrain lagi...Tak sangka boleh kena lagi...2 hari berturut-turut plak tu...lagi haru masa kat opis dan dengan bulan pose lagi....Nasib baik tak sampai kena membatalkan pose..!!

Tanya Mr Google...kenapa sebab Migrain?

Anda sakit kepala atau migrain?
Migraine merupakan sakit kepala yang berulang-ulang disebabkan oleh sesuatu sebab. Trigger factor (faktor penyebab) migraine berkemungkinan disebabkan oleh;

faktor hormon seperti ketika datang haid, mengamalkan pil perancang.

faktor persekitaran seperti suhu yang terlalu panas atau sejuk, cahaya terlalu terang atau bunyi yang terlalu bising, faktor stress seperti kurang tidur, tension, banyak memikir dll.

faktor pemakanan seperti makanan masam (jeruk, buahan sitrus), makanan berperisa/perasa/pengawet/pewarna tiruan (ajinomoto, maggi mee), makanan mempunyai xanthine (cokelat), makanan tenusu (keju, susu), minuman berkafein (kopi, nescafe, coca-cola), makanan yang unik untuk individu (pulut, mee kuning, durian, buah pala) dll.
Untuk mengelakkan migraine, faktor penyebab perlulah dikenalpasti dan dielakkan. Anda dinasihatkan untuk mendapat pemeriksaan doktor untuk mengenalpasti punca sakit kepala selain dari di atas.

Sumber informasi dari : http://mohdkhalilsaba.com/v2/tag/sebab-sebab-migraine/

Komen : Kesihatan itu adalah salah satu kekayaan manusia.

0 comments:

 

Luddin - Life, Travel, Food, Music, etc. Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates