Friday, August 5, 2011

0 Hari Ke 5 : Uarrrghhh atau Achommmm!!!!!

Salam Ramadan Hari Yang Ke-5,

Hari-hari yang biasa je di tempat kerja....menguap lebih banyak dari mulut tertutup...aku tengok dah banyak hari jugak macam ni kat opis...maka terciptalah entri kali ini..>>

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu Ta'aala Anhu, Rasullah bersabda : "Sungguh Allah mencintai orang yang bersin dan membenci orang yang menguap, maka jika kalian bersin maka pujilah Allah, maka setiap orang yang mendengar pujian itu untuk menjawabnya: adapun menguap , maka itu dari syaitan, maka lawanlah itu sekuat tenagamu. Dan apabila seseorang menguap dan terdengar bunyi : Aaaa, maka syaitan pun tertawa kerananya " ( Sahih Bukhari : 6223)

Mengapa pula bersin itu satu perkara baik dan menguap itu pula dari syaitan??
Imam Ibnu Hajar berkata "Imam Al-Khathabi mengatakan yang memberi maksud...Bahawa bersin terjadi sebab badan yang kering dan pori-pori kulit terbuka, dan tidak tercapainya rasa kenyang."

Kenapa Menguap??
Menguap terjadi karena badan yang kekenyangan, dan badan terasa berat untuk beraktiviti, hal ini karena banyaknya makan . Bersin boleh menggerakkan orang untuk beribadah, sedangkan menguap menjadikan orang itu malas (Fath-hul Baari: 10/6077)

Kajian Tentang Menguap
Dalam kajian para doktor di zaman sekarang mengatakan, “Menguap adalah gejala yang menunjukkan bahwa otak dan tubuh orang tersebut memerlukan oksigen dan nutrisi; dan kerana organ pernafasan kurang dalam menghantar oksigen kepada otak dan tubuh.Dan hal ini akan terjadi ketika kita sedang mengantuk atau pening, lesu, dan orang yang sedang menghadapi kematian. Dan menguap akan berlaku dengan cara menghirup udara dalam-dalam melalui mulut, dan bukan mulut dengan cara biasa menarik nafas dalam-dalam !!! tetapi ini adalah tugas hidung…Ini kerana mulut bukanlah organ yang disiapkan untuk menapis udara seperti hidung. Sebab itulah hidung kita di lengkapi dengan bulu untuk menapis udara yang masuk.


Maka menguap berlaku, apabila mulut tetap dalam keadaan terbuka ketika menguap, maka masuk juga berbagai-bagai jenis mikro, kuman dan debu, atau kotoran bersamaan dengan masuknya udara ke dalam tubuh

Oleh kerana itu, Nabi telah menasihatkan agar kita "melawan" menguap ini sekuat kemampuan kita, atau pun menutup mulut saat menguap dengan tangan kanan atau pun dengan punggung tangan kiri.


Bersin adalah lawan dari menguap iaitu keluarnya udara dengan keras, kuat disertai hentakan melalui dua lubang: hidung dan mulut.

Sumber kompilasi dari Internet

Komen : Uaaaarghhh(Tutup Mulut) Atau Achoommmm(Alhamdulillah)..!!

0 comments:

 

Luddin - Life, Travel, Food, Music, etc. Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates