Thursday, March 17, 2011

0 Nasi Gudeg

Salam....

Ok kali ni aku nak cite pasal makanan nie....Nasi Gudeg
Masa pegi Jakarta aku x jumpalah plak makanan ni...Makanan ni memang aku pernah nampaklah mak aku masak...sayur nangka masak lemak....nangka tu yang masih muda laaa...kalau dh masak x payah la masak...terus je makan kan...
So entri kali nie aku just nak share  informasi pasal makanan nie...


Informasi
Gudeg (bahasa Jawa gudheg) adalah makanan khas Yogyakarta dan Jawa Tengah yang terbuat dari nangka muda yang dimasak dengan santan. Perlu waktu berjam-jam untuk membuat masakan ini. Warna coklat biasanya dihasilkan oleh daun jati yang dimasak bersamaan. Gudeg dimakan dengan nasi dan disajikan dengan kuah santan kental (areh), ayam kampung, telur, tahu dan sambal goreng krecek.
Ada berbagai varian gudeg, antara lain:
  • Gudeg kering, yaitu gudeg yang disajikan dengan areh kental, jauh lebih kental daripada santan pada masakan padang.
  • Gudeg basah, yaitu gudeg yang disajikan dengan areh encer.
  • Gudeg Solo, yaitu gudeg yang arehnya berwarna putih.
Source taken from Wikipedia

Informasi tambahan..
Pada dasarnya Nasi Gudeg disebut Nasi Sayur Nangka muda. Karena Inti dari Hidangan Nasi Gudeg ini adalah Nangka muda yang dimasak dengan menggunakan rempah-rempah dan dibalut dengan daun jati muda. Yangmana dari Daun Jati muda ini akan mengeluarkan sari pati cairan bila dimasak, yang mengandung zat warna coklat natural dan aroma yang  khas.  Sehingga nangka muda yang dimasak dengan Daun Jati tersebut  berwarna Coklat, dan beraroma khas.  Pada penyajiannya, Sayur nangka muda ini disiram dengan Areh ( Santan Gurih yang dikentalkan ) Sehingga menambah rasa dan aroma, menjadi lebih gurih dan lezat.

Source taken from http://gudegkeprabon.wordpress.com/

Merasalah korang baca bahasa Indonesia ...hahaha

yang ini gambo dia macam yang mak aku masak..

Ape motifnya aku cite pasal makanan ni eekkk???  Sila tinggalkan  komen anda...ketemu lagi di lain entri...Permisi yeaa...

0 comments:

 

Luddin - Life, Travel, Food, Music, etc. Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates